Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, augusti 29, 2007

GAAAAHHHHH !!!!!!

H J Ä L P ! För första gången i min världshistoria vet jag inte vilken bil jag vill ha. Det är dags att byta, och jag kan inte sova.

De senaste 3 åren har jag kört status-Merca så nu känns den biten klar. Nu kan jag köra Svennebil igen. Det är okey.

En status-Merca är definitivt inte värd sitt pris. Inte som ny, men som begagnad är den ett fynd. Särskilt min. Vill du köpa? Sänd ett mail så berättar jag mer.

Men nu då? Vad ska jag ha nu? BMW, en mindre Merca, Volvo V50 alt Volvo V70 eller kanske en Toyota Avensis 2,4 Executive?

Ford, VW, Opel säger du. Never, säger jag. Hade en ny Opel en gång. Den rostade ruggigt fort. Det gör de säkert inte nu, men ändå, en gång rost alltid rost. Ford, VW och några till går bort direkt för att de heter så fult.

Toyota Avensis känns som ett fynd jämfört med konkurrenterna. Välutrustad redan från start. Snygg och elegant på en och samma gång. Tidigare fanns den inte ens i mitt medvetande när jag funderade på bilval men från i fredags står den väldigt högt på min lista.

Råkade snubbla över den i en bilhall när jag var med Sofia som skulle titta på den bil som ligger högst på hennes lista, en Toyota Aygo. Hon ska också byta bil. För henne är det så liten och billig bil som möjligt som gäller. Jag har andra kriterier.

När jag snubblat färdigt blev jag kär direkt. I Avensisen alltså, så jag högg tag i en försäljare och så var affären i gång. Offert kom på mailen under eftermiddagen och snart ska jag provköra.

Sen får vi se. Återkommer självklart med rapport, för nu förstår jag att hela bussbranschen skakar av förväntan. Vilken bil ska han välja? Jag känner att förväntningarna är precis lika höga som inför den kommande rapporten om den havererade kopplingen på en av våra Setrabussar.

Utredning pågår nu för fullt i Vetlanda om det är materialfel eller människofel när en koppling måste bytas TVÅ gånger under loppet av 2 år och 18900 mil. Särskilt som våra övriga Setror klarar mer normala 25-40 tusen mil på ETT byte. Vet inte om jag nämnde det, men fakturan på kopplingsbytet landade på 40 tusen ink moms.

Spänningen är nu oliiiiidlig. Bilbyte eller bussbyte. Eller både och. Men vi söker fortfarande fler bussförare, helst såna som kan hantera en Setrakoppling.