Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, januari 07, 2016

Idag har jag gjort en BikeFit

Efter två år som cyklist har jag äntligen gjort en ordentlig BikeFit. Anammade Fejansajten Vi som älskar landsvägscyklings erbjudande tillsammans med Sportson i Kungens Kurva.


Har egentligen inte haft några större problem, men eftersom specialpriset var 1200:- istället för 2000:- så slog jag till för att se om min sittställning trots allt gick att förbättra. Och det kunde den.

BikeFit-mannen Viktor mätte upp både min kropp och cykel. Längder, vinklar, avstånd. Mätte också mina sittben och undersidan av mina fötter.

Sen satte han upp cykeln på en trainer och jag fick sitta där och trampa medan han kollade och mätte lite olika vinklar och rörelsemönster på min kropp när jag liksom teoretiskt susade fram i det tänkta landskapet. Jag passade på att drömma mig bort till sommarens cykling till Paris med Team Rynkeby.

Drömde mig bort till de där otroligt härliga vägarna i norra Tyskland som vi cyklade på, genom gröna kilometerlånga alléer och gigantiska grönskande och vajande sädesfält. Och rätt som det var kom vi till vår depå och blev bjudna på någon magisk lunchrätt anordnad av vårt fantastiska coreteam.

Precis lagom innan jag kom till alla backar blev jag väckt av Viktor med "-tack, du kan sluta trampa nu, du svajar lite med höger knä när du trampar".

Vid kontrollmätningen såg vi att jag behövde nya inläggssulor i skorna. De fyller ut tomrummet under foten så kraften som benen producerar kommer rakt över hela foten istället för på ena kanten. I och med det så  går benet också rakt och "svajar" inte.

Vi mätte även som sagt sittbenen, alltså i princip rumpans bredd. Viktor ansåg att jag var lite för "bredarslad" för den sadel jag hade. Fast han uttryckte det inte så. Så då bytte vi helt enkelt till en bredare sadel som passar mina sittben bättre.

Dessutom satt jag 1,5 centimeter för lågt, så upp med sadelstolpen för att mina benvinklar ska bli korrekta när jag trampar.

Dags att kolla styrstammens längd och vinkel. Viktor bytte till en styrstamstestare för att prova olika längder och vinklar. Resultatet blev att vi bytte till en kortare styrstam och dessutom med en annan vinkel.






Slutresultatet blev en glad och nöjd Göran som upplevde att sittställningen nu känns mer balanserad och med mindre tryck på händer och axlar. Kanske mina domningar i vänsterhanden nu blir mindre.

Det trista i kråksången är ju att det dröjer flera månader innan jag kan testa "lajv" ute på väg. Istället får jag väl byta ut min tänkta kvällslöpning mot ett pass på trainern istället. Ska bli kul.

Vad kostade nu det här äventyret? Ja, det blev ju rätt mycket mer än själva testkostnader 1200:-. Tillkom styrstam, sulor och ny sadel. Plus lite andra bra-att-ha-prylar som fanns lite stategiskt utplacerade i butiken.


Men herrejesus så många läckra vill-ha-cyklar det finns. Tur man har karaktär och inte faller för dyrbara frestelser. Räcker fint att falla för de billigare.

Mitt test tog 1 timme och 45 minuter att genomföra. Just nu känns det som en bra investering, både sett till tid och pengar.