Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, september 11, 2007

Miljözonseländet

Äntligen. Äntligen har nu Polisen omprioriterat en smula. Idag tisdag hörde jag på radion ett reportage där Polisen åkte runt och kontrollerade vilka bussar som var tillåtna att köra i Stockholms miljözon.

Ett flertal ryska bussar fick bärgas ut ur stan. De fick inte ens köras raka vägen ut, bärgning var enda alternativet att få bort skrotet.

Boten för detta brott är 1000 kr plus bärgningskostnaden som bussägaren själv måste betala. Tillkommer förnedringen inför passagerarna plus kostnaden att hyra ersättningsbuss, så i slutänden blir det ett rätt stort hål i ”plånkan”.

Nu kommer Polisen att prioritera denna koll några veckor framöver, och jag hoppas att även fubbande svenska bussar blir bortbärgade. För det är inte bara ryssar som bryter mot miljözonslagen, även svenska företag med ej miljögodkända bussar rullar omkring här.

Men nu ska de här nedslagen i verkligheten förhoppningsvis skrämma bort de sista resterna av fuskare som kan jämställas med de idrottsmän som dopar sig. Att fuska sig fram genom livet är inte okey, inte ens i bussbranschen.

Sen kan man ju faktiskt tycka vad man vill om rättvisan i att vissa bussar blir bortbärgade medan kryssningsfartygen står här dygnsvis och bara vräker ut avgaser som är allt annat än bra för vår miljö.

Men då är det okey, särskilt som nån nolla till politiker står där på bryggan och tar åt sig någon slags ära att tillföra Stockholm så många turister.