Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, april 21, 2008

Nyutbildning

Läste ett västkustinlägg om bussförarutbildning. Intressant. Häromkvällen såg jag ett inslag om lastbilsförarutbildning i Uppsala. Såg tyvärr inte hela inslaget, men det verkade vara helt rätt.

Inom den näringen har man uppenbarligen tagit tag i utbildningsfrågan, de behöver 5 tusen nya förare varje år. Hur många nya bussförare behöver vår bransch varje år?

Hursomhaver, som avslutning hade de en rejäl precisionskörningstävling och de var alla, trots sin ungdom ruggigt skickliga. En tjej berättade avslutningsvis att hennes dröm var att köra långtradare nere i södra Europa.

Var finns de unga som drömmer om att ta ansvar för, och ratta t.ex en Setra 416 GT-HD, 50 glada människor bakom ryggen, 450 kraftiga hästar under huven som betvingas med en 6-växlad låda?

Var finns de unga som drömmer om att sitta bekvämt i en Recaro-stol, och samtidigt ha full koll på över 90 olika funktioner runt arbetsplatsen.

Var finns de unga som känner glädjen att umgås med många olika människor varje dag. Som får uppmuntran och känna värme varje dag man gör ett bra jobb? Och som tål kritik de dagar man gör mindre bra ifrån sig.

Jag var 38 år när jag upptäckte den glädjen. Jag blev så lycklig så jag startade StockholmsBuss. Numera dränks jag i papper varje dag så jag hinner aldrig köra, men när jag gör det så blir jag lika glad varje gång. Då får jag alltid även svaret jag grunnar på mest varje dag, varför gav jag mig in i turistbussbranschen?

Vårt förbund BR har säkert någon form av plan för vår bransch. Är det månne någon som vet var jag ska leta efter den? Maila gärna goran@stockholmsbuss.se och berätta.

Bussbranschen, i alla fall den del som kallas turistbussbranschen, där mitt företag finns, saknar hur många yngre förare som helst. När vi söker förare, så är det två grupperingar som söker:

A/ killar runt 60 år som jobbat färdigt med sina ”riktiga” jobb och nu vill avsluta jobbkarriären med ett roligt och omväxlande jobb.
B/ Arbetslösa och/eller invandrare som som planerar att ta busskörkort och undrar om vi vill stå för den kostnaden mot att de kör lite då och då.

Var är alla 30-åringar? Hemma och byter blöjor? Inte står de och knackar på våra garagedörrar i alla fall.