Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, mars 19, 2012

Jag är en minoritet

Nu är det bevisat. Jag ingår tydligen i en exklusiv minoritetsgrupp, nämligen kulturella män. Om det nu anses kulturellt att besöka de här ställena. Själv ser jag mig inte som kulturell.  Men se här på den statistik som Stockholms bästa morgontidning, DN, publicerade i helgen.(Tidningen Bussbranschen räknas inte i min familj som morgontidning. Märkligt nog eftersom 50 % av familjen läser den oftast till frukost.)


De gröna fälten är andelen manliga besökare på dessa fyra kulturella etablissemang. Och jag är en av dem. Det brukar vara jag och ytterligare några gentlemän som tvin..., gärna går dit med våra respektive. De lila fälten symboliserar i huvudsak äldre kvinnor. Utom min hustru förstås, som ser yngst ut av alla. (hon läser det här)

På Moderna måste dock erkännas att där är det oftast en något yngre publik och en aning mer herrar. Yngsta publiken och nog mer lika många män/kvinnor har nog Fotografiska museet. Fast där mätte de aldrig, för då blir statistiken snedvriden.

Om någon skulle orka att göra motsvarande mätning på låt oss säga Råsunda fotbollstadion, Hovet, Söderstadion och Stadion, så skulle det nog minsann visa sig att kvinnor inte är särskilt idrottsintresserade.

Så frågan är vad som räknas som kultur, det tunga, svåra och djupsinniga eller den lättsamma idrottsunderhållningen. Här jämför vi såklart inte de olika lönerna, att vara svår och djupsinnig ger inga stålar på banken, men att sparka en boll till varandra ger mer betalt än att vara börsbolagsdirektör. Dessutom är det fler som gillar att vara ytliga än djupsinniga.

Hej AIK och Djurgården förresten.