Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, mars 21, 2012

Måste Sverige drivas av pajasar?

Från 1:a maj ska bussbranschen öka Swedavias vinster genom att tvingas betala angöringsavgifter på Arlanda, Bromma och Landvetter. Eller rättare sagt, bussbolagens kunder tvingas till det.

Avgiften kommer enligt Swedavias websida ligga på 2 kr per passagerare. Om bussen drivs med biobränsle så får man 20 % rabatt på avgiften, men om bussen drivs med fossila bränslen så blir det ett prispåslag på 20 %. Om det är inklusive eller exklusive moms framgår inte.

Men Swedavia är ju ändå rätt hyggliga, under 2012 kommer de att lämna hela 50 % rabatt.

Jag kollade wikipedia om vad fossila bränslen är och fick svaret: Bensin och diesel framställs med det fossila bränslet petroleum som råvara.

Finns det överhuvudtaget någon buss som drivs kommersiellt av annat än biobränsle eller fossila bränslen? Nej, det finns det inte.


Slutsats: de som just bestämde den här rent av larviga avgiften är helt igenom okunniga om busstrafik. De är pajasar helt enkelt och borde omedelbart fråntas all befogenhet att besluta om annat är styrkan på deras sammanträdeskaffe. Och killen eller tjejen som skrev det officiella meddelandet på deras websida bör omedelbart förpassas till annan sysselsättning, värre snömos var det länge sedan jag läste på en som jag trodde seriös aktörs websida. Man blir bara förbannad.


Avgiften är alltså per person. Hur i all världen ska Swedavia hålla reda på antalet personer i bussarna? Räknas chauffören som del av buss eller som avgiftsbelagd person? 

Ska det bli administrativa rutiner med blanketter i två ex, eller ska särskilda busskontrollanter anställas som räknar?

Och vad händer om ingen vill betala de här avgifterna, ska vi då släppa av kunderna ute på motorvägen?

Inte ens Bussbranschens Riksförbund tycks veta något av värde ang detta, vilket är en smula förvånande, det ska ju börja gälla redan om fem veckor.