Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, mars 07, 2012

Planen är lagd, framtiden utstakad


Efter förra veckans skidresa så avrapporterade jag till min tränare Tommy. Jag var nöjd med träningen inför resan men ändå inte helt nöjd.  Tyckte att lårmusklerna brände lite väl mycket, vilket jag beklagade i rapporten.

Jag föreslog dessutom att jag till nästa års skidresa, då det blir en 20-årsjubileumsresa, ska vara i ännu bättre skick.

Han svarade så här:

Jag tycker också som det låter att du orkade med skidveckan utöver förväntan. Vi pratade om att du sannolikt inte riktigt kunnat uppnå max uthållighetsstyrka, dvs åka från topp till dal utan vila. Förklaringen är "enkel" precis som Sofia säger. Du har trots allt "missat" ett halvårs träning pga stroke och pacemakeroperation.

Den riktigt tuffa benträningen hann vi inte riktigt med innan resan, men vi väckte övriga "delar" till liv, balans, explosivitet och kondition under hösten. Det som saknades var 5-6 veckor tuff benträning. 

Till nästa säsong kommer det inte vara några problem. Nu är du dessutom ännu starkare i det som jag nämnde, vilket gör att du kan köra på ännu hårdare med benträningen när det blir dags. 

Jag föreslår att vi tar igen den förlorade benträningen + allmänstyrka redan nu under våren så ligger vi i fas inför nästa "år"? Det ger dig även ett delmål som kanske gör att du väcker styrketräningslusten snabbare. Ännu starkare och uthålligare ben. Bra för sommarens jogging!

Jag svarade omedelbart att jag var på till 100 % med det här upplägget. Känner mig nästan som en elitidrottare med ett långsiktigt mål, att ta guld i OS. Och med egen tränare. Känns hur lyxigt som helst.

PS
Har jag berättat vem min tränare är? F.d elitgymnast, fd elitgymnasttränare, f.d elitsimmare, f.d elitsimtränare och dessutom maratonlöpare. I trust that man.